Wzbogacanie środowiska to
koncepcja polegająca na wprowadzaniu takich zmian w najbliższym otoczeniu psa,
które przyniosą mu jak najwięcej korzyści. Wzbogacanie środowiska ma na celu
zwiększenie repertuaru zachowań, redukcję częstotliwości nieprawidłowych zachowań,
zwiększenie zakresu lub liczby normalnych wzorców zachowań, nasilenie
pozytywnego wykorzystywania środowiska oraz zwiększenie zdolności zwierzęcia do
radzenia sobie z wyzwaniami w normalny sposób (Newberry, 1995; Tarou & Bashaw,
2007).
Wzbogacanie środowiska
ważne jest dla dobrostanu psów, pomaga utrzymać je w dobrej kondycji fizycznej
i psychicznej. Szczeniaki dorastające we wzbogaconym środowisku lepiej się rozwijają, są bardziej towarzyskie i odporne psychicznie. U psów przebywających w ubogim lub nudnym środowisku mogą
pojawić się nieprawidłowe zachowania w postaci słabych strategii radzenia sobie
(nadmierne wylizywanie się, oblizywanie łap, gryzienie ogonów lub innych części
ciała). Takie zachowania mogą prowadzić do tego, że pies zrobi sobie krzywdę. Do
innych niepożądanych zachowań, które mogą pojawić się na skutek przebywania w
ubogim środowisku należą, na przykład,
nadmierna wokalizacja, próby pokonania barier (na przykład kopanie, aby uciec z
ogrodu), powtarzające się zachowania związane z ruchem (krążenie i kroczenie),
a także zjadanie odchodów. Większość tych zachowań uznawana jest za oznaki
przewlekłego stresu (Pullen, 2010), a stres ten wywołany jest właśnie nuda i
frustracją.
Istnieje pięć typów wzbogacania
środowiska psa: społeczne, zajęciowe, fizyczne, sensoryczne i żywieniowe. Typy
wzbogacania można stosować oddzielnie lub łączyć
Wzbogacanie społeczne
odnosi się do umożliwienia zwierzęciu kontaktu z psami, innymi gatunkami,
szczególnie ludźmi (Young, 2003). Formami takiego wzbogacania są spacery z
psami (najlepiej, aby zmieniać miejsca spacerów lub trasy – to dodatkowa
stymulacja dla psa), zabieranie ich do psich parków, a także zabawa w grupach
pod nadzorem opiekunów i uczestnictwo w zajęciach obedience. Jedną z form tego
typu wzbogacania zalicza się również trzymanie w domu więcej niż jednego psa (To
my! To my!). Życie społeczne jest dla psa stałym źródłem złożonej stymulacji
umysłowej (Humphrey, 1976).
Latająca Nutka vel Buszująca w Trawie
Wzbogacanie zajęciowe dawanie
psu zajęcia, które zachęca go do ćwiczeń fizycznych i stymulacji umysłowej. Do
takiego rodzaju wzbogacania należą sporty agality, dummy, frisbee – które
również pomagają uwolnić nadmiar energii – oraz zajęcia obedience. Połączeniem
wzbogacania zajęciowego z żywieniowym są wszystkie zabawki na smakołyki (puzzle,
kule smakule, kongi), które wymagają od psa myślenia i „rozpracowania” ich by
zdobyć smakołyk.
Zabawki na smakołyki. Część kolekcji Plastra i Nutki
Wzbogacanie fizyczne
obejmuje zmianę jakości i złożoności przestrzeni życiowej psa. Jednym z
najczęstszych sposobów tego rodzaju wzbogacania są psie zabawki. Zabawki należy
wybierać ostrożnie, muszą być bezpieczne i interesować psa. Należy też je co
jakiś czas zamieniać (chować jedne i wyjmować drugie), aby pies się nimi nie
znudził. Taka zabawa może zmniejszyć reakcje psa na czynniki środowiskowe (np. hałasy,
obcych ludzi i psy) oraz osłabić pobudzenie i związane z nim zachowania, takie
jak szczekanie, kopanie, próby ucieczki i zniszczenia mieszkania (Mason i in. 2007).
Należy pamiętać o higienie i myć zabawki, aby nie stały się one siedliskiem bakterii.
Celem wzbogacania
sensorycznego jest stymulowanie różnych zmysłów u psa (wzrok, słuch i węch). I
tu ciekawostka – badania wykazują, iż muzyka klasyczna redukuje poziom stresu i
wydłuża czas odpoczynku i snu u psów; choć nieznany jest mechanizm tego
działania, to nie ulega wątpliwości, że psy pozytywnie reagują na muzykę
klasyczną. Należy jednak pamiętać, że psy nie lubią głośnych dźwięków, więc
głośność powinna być niska (poniżej 70 decybeli). Psy reagują również na zapach
– umieszczanie materiałowych paczuszek pachnących lawendą w przestrzeni
życiowej psa działa uspokajająco – redukuje szczekanie i inne aktywności.
Wzbogacanie żywieniowe
zachęca psy do ich naturalnych zachowań, polegających na poszukiwaniu jedzenia.
Tu możemy wykorzystywać wszystkie zabawki na smakołyki, których opróżnienie nie
tylko zajmuje znacznie więcej czasu niż opróżnienie miski, ale także dają psu uczucie
spełnienia i zaspokają jego naturalną potrzebę węszenia i poszukiwania.
Jedzenie skradzionych z mojej torebki paragonów to NIE JEST wzbogacanie żywieniowe
Wzbogacanie
środowiska psów nie tylko redukuje niepożądane zachowania będące skutkiem nudy
i frustracji, ale również nasila normalne, pożądane zachowania (rozwiązywanie
problemów i pozytywne interakcje z innymi). Dlatego bardzo ważne jest
zapewnienie psu odpowiedniej stymulacji i zajęć. Pies znudzony, niewybiegany,
bez zaspokojonej potrzeby interakcji z innymi psami i węszenia, może przyprawić
o ból głowy – będzie niszczył, drapał, psocił, może zacząć załatwiać się w domu,
a to wszystko dlatego, że się nudzi i próbuje zwrócić na siebie twoją uwagę. Danie
psu zabawek nie jest rozwiązaniem – pies jest zwierzęciem towarzyskim i
potrzebuje interakcji z innymi psami, ale również z tobą. Dla wielu psów
najlepszą zabawką jest taka, na której drugim końcu znajduje się człowiek. Poza
tym wspólna zabawa wzmacnia więź między opiekunem i zwierzęciem.
Zatem do dzieła. Zabierz swojego
psa na super spacer, pobaw się z nim szarpakiem, rzuć mu w trawę kilka
smakołyków – niech węszy, szuka, znajduje; rzuć mu piłkę, niech trochę pobiega.
Pokaż mu, że jest dla ciebie ważny.
Źródła:
Newberry, R.C., 1995. Environmental Enrichment:
Increasing the Biological Relevance of Captive Environments. Applied Animal Behaviour Science 44,
229-243.
Tarou, L.R., Bashaw, M.J., 2007. Maximizing the
effectiveness of environmental enrichment: Suggestions from the experimental analysis of behavior.
Applied Animal Behaviour Science 102, 189-204.
Pullen, A.J., Merrill, R.J., Bradshaw, J.W., 2010. Preferences for toy types and presentations in kennel housed
dogs. Applied Animal Behaviour Science 125, 151-156.
Young, R.J., 2003. Environmental Enrichment for
Captive Animals. Universities Federation for Animal
Welfare, Hertfordshire, UK.
Humphrey, N.K., 1976. The social function of intellect. In: Growing Points in Ethology. Cambridge
University Press, Cambridge, UK.
Morgan Garvey, Judith Stella and Candace Croney
Department of Comparative Pathobiology, College of Veterinary Medicine, Purdue University.
Coraz więcej się od ciebie dowiaduję i wszystko się sprawdza. Nela kolejny raz spotkała się z Tekilą i próbowała bawić się tak jak ona. W ogóle dobrze im było ze sobą. :)
OdpowiedzUsuńSuper! Psy, podobnie jak dzieci, bardzo dużo uczą się od siebie nawzajem. I podobnie jak dzieci, najszybciej uczą się zlych rzeczy, niestety :-D
UsuńCo jak co, ale moim pieskom poświęcam bardzo dużo czasu! Czasami myślę, że nawet zbyt wiele he he he
OdpowiedzUsuńWielkim atutem jest duży ogród, gdzie psy mają spore możliwości do wybiegania się i wspólnej zabawy :)
Pozdrawiam serdecznie!
Nie ma czegoś takiego, jak zbyt wiele czasu dla psów ;-)
UsuńBardzo ciekawe informacje. Pokazałaś takiebusystematyzowane informacje, które niby się wie a jednak warto przeczytać ponownie i spojrzeć pod innym kątem.
OdpowiedzUsuńDzięki. Niby wiele osób wie, ale jeszcze więcej nie wie, co niezmiennie mnie zaskakuje :-)
Usuń